Din Poarta-Bran pe Vârful Lancia și înapoi, pe Țigănești și Clincea
I.1. Bran (Valea Poarta, aprox. km 3,5) – Mt. Gogu Noaghiei – Poiana <La Polițe> – Vf. Lancia – Vf. Scara – Culmea Țigănești – Culmea Clincea – Pârtia de schi Zănoaga – Valea Poarta
– fotoreportajul drumeției este prezentat aici !
Caracteristici:
– circuit;
– durata: 14 ore (cu tot cu popasuri și ședințele foto);
– lungime: cca 19 km;
– altitudine cumulată: cca 1.800 m;
– grad de dificultate: mediu spre dificil.
Acces:
În Bran, din vârful curbei foarte strânse pe care o face DN 73 în preajma Castelului Bran (200 m înainte, respectiv după, dacă venim dinspre, respectiv mergem spre Brașov; 45.516195N, 25.370496E), se intră (spre stânga, respectiv dreapta) pe strada Valea Poarta, implicit în cartierul Poarta. După 3,5 km, asfaltul se termină; un braț al drumului urcă spre stânga pentru a ajunge la baza pârtiei de schi Zănoaga, noi putem merge înainte încă cca 400 m până la o barieră ce interzice, mai departe, circulația publică auto.
Descrierea traseului:
În intersecția aflată la capătul străzii Valea Poarta sunt marcate capetele a trei trasee turistice: “bandă roșie”, “cruce roșie” și “triunghi galben”, toate cu celălalt capăt la Cabana Omu, dar, primul, via Mt. Țigănești, al doilea, Valea Gaura, iar al treilea, Căldarea Ciobotea.
E bine să precizăm un aspect de neacceptat în materie de marcaje turistice, care s-a perpetuat nepermis chiar și în urma refacerii – altfel, aproape fără cusur -, de dată recentă, a acestora, despre care vorbim: faptul că primul traseu se intersectează cu traseul culmii principale a Bucegilor/Carpaților, marcat, cum se știe, cu bandă roșie; faptul se petrece pe Muntele Omu, nu departe de Cabana Omu și nu e greu de imaginat ce se poate întâmpla în caz de ceață sau viscol în punctul (zona) respectiv(ă) !
Intrăm în traseu pe marcajul dublu, triunghi galben și cruce roșie. Le părăsim însă pe amândouă după cca 700 m, la gura văii Noaghia. Suim pe acest afluent de stânga al Văii Poarta, urmând un drum de tractor ce urmează albia pârâului nu mai mult de 500 m. De reținut că, după primii 150 m, drumul de tractor – să-i spunem principal – urcă pe versantul drept al Noaghiei, aici afectat de un mai vechi parchet. Deși nu l-am luat în seamă, preferând firul văii Noaghiei, undeva, spre obârșia acesteia, a trebuit să-l căutăm, când valea a devenit cvasiimpracticabilă ! Așa că pe el …
… am ajuns pe Muchia Noaghiei, într-o șa joasă, sub Vârful Gogul Noaghiei, unde întîlnim crucile albastre ale unui traseu vechi, dar cu marcajul recent refăcut, ce leagă cartierul brănean Șimon de șaua <La Polițe/Poliție>. Un drum de tractor ne aburcă cam … direct pe Gogul Noaghiei; marcajul nu îi este întrutotul fidel, îndulcindu-i panta dură și scurtcircuitându-i fragmente prea … lente sau în afara traseului. În tot acest timp rămânem mult sub vârful Gogului Noaghiei, precum și sub culmea ce-l unește cu următorul vârf, Pântece, de până <La Polițe/Poliție>, dar pe care o atingem în șaua dintre cele două vârfuri. De aici urcăm pe muchia Muntelui Pântece, dar în departe de vârf poteca marcată se lasă sub el, spre stânga, pe versantul nordic al vârfului, coborând binișor până ce întâlnește traseul “cruce roșie”. De la intersecție recâștigăm puțin din altitudinea pierdută pentru a ajunge în poiana <La Polițe/Poliție>; denumirea ar fi legată de existența aici, încă de dinainte de primul Război Mondial, a unui post de pază. În – mult timp – cel mai popular ghid al Munților Bucegi (de Emilian Cristea și Nae Dimitriu, apărut în două ediții, în 1962 și 1964) găsim denumirea Poiana dintre Văi.
De aici începe partea cea mai delicată a traseului: traversarea coastelor vestice ale Muntelui Gaura, deși fără diferență substanțială de altitudine (cca 100 m), în lipsa însă a unei poteci foarte clare; un ajutor important ne poate veni de la un marcaj neconvențional al așa-zisului traseu: punct galben fără fond alb. Odată ce ajungem deasupra Poienii Gaura, poteca devine mai clară, dar mai abruptă, dublând însă câștigul altitudinal anterior; ieșim la gol, pe versantul sudic al Muntelui Gaura, de unde, în sus, acesta nu e acoperit decât cu iabă și rupt de praguri stâncoase.
O potecuță de capre ne coboară pieziș, pe sub un perete de stâncă la firul unui horn torențial relativ larg. Pe el începem ascensiunea finală spre Vârful Lancia. Nu există un traseu prestabilit sau ideal, stând la intuiția noastră alegerea trasei care ni se pare cea mai lejeră în a ocoli colțanii, pereții sau pragurile de stâncă și a evita pantele prea abrupte ! Ajungem la … câțiva pași de vârf, sub un perete de stâncă ce pare inaccesibil; …
… chiar dacă nu e, poate fi ocolit lejer prin stânga pentru a sui, fără riscuri inutile, pe platoul somital al Lanciei. De aici îi urmărim, în coborâre, muchia ce devine din ce în ce mai îngustă, aflându-ne curând cu mai bine de 100 de metri mai jos. Urmează să remontăm … pierderea în altitudine și să mai adăugăm cel puțin pe atât pentru a ajunge sub sau pe Vârful Scara, întâi la poteca marcată cu triunghi galben – care spre stânga coboară în Căldarea Ciubotea – și apoi la cea marcată cu triunghi galben și bandă roșie, din aceasta desprinzîndu-se spre stânga poteca noastră, marcată doar cu bandă roșie.
Coborâm brusc de pe Podul Spintecăturilor sub verticala pereților de stâncă ai Muchiei Țigănești ajutați în locurile mai dificile de cabluri. Curând, ne vom instala pe muchie trecând printre Turnurile Țigăneștilor, dar după ele culmea se aplatizează, iar acolo unde își mai saltă câte o gheabă, poteca își păstrează unghiul de pantă; aceasta până în șaua de sub Vârful Țigănești unde se află refugiul omonim și de unde pleacă spre dreapta poteca marcată cu bandă galbenă ce duce la Cabana Mălăiești. “Banda roșie” se îndreaptă spre Muntele Clincea traversând, de-a coasta, abruptul vestic al Muntelui Țigănești. Traseul de pe Muntele Clincea nu ridică niciun fel de probleme. Câteva observații privindu-l, având în vedere că a fost schimbat față de ceea ce era nu cu mulți ani în urmă și descris ca atare pe hărțile mai vechi, pot fi lecturate aici !
Un fotoreportaj al drumeției este prezentat aici !
Alte trasee parcurse de noi în Bucegi sunt prezentate aici !