Doi dintr-o lovitură: mai-marii Munților Vrancei, Goru și Lăcăuți !

Important, dar facultativ: Pentru un acces rapid la informația de pe acest site vă oferim un … ghid de utilizare, executând click aici !

Atenţie: imaginile au ipostaze de zoom, accesibile cu câte un click executat pe fiecare !

harta: Google Maps

harta: Google Maps

Context … morfologic !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

background-ul hărții: Google Maps

31 iulie 2016

Traseu auto: Onești – Tg. Secuiesc [70 km pe DN 11 – bun; nota 8,5] – Covasna [20 km pe DJ 121 – bun; 8,5 ] – Comandău [13 km pe DC 14, neasfaltat; 4] – Valea Holomului – Poiana Benedek – Gura Giurgiului [12 km pe DF – circulabil; 3,5]

Traseu per pedes: Gura Giurgiului – Dealul Negru din Vale – Dealul Negru – Plaiul Gorului [marcaj forestier: bandă roșie interparcele] – Șaua Gorului [marcaj forestier: H roșu inter ocoale ] – Vf. Goru – Șaua Gorului – Stâna de sub Goru – Plaiul Lacăuțiului – Vf. Lăcăuți [marcaj turistic: cruce albastră] – Poiana Manișca [marcaj turistic: bandă roșie & punct albastru] – Dl. Manișca Mare – Dl. Cupanu Mare (Mioaca) – Dl. Clăbuci – Poiana cu Refugiu [marcaj turistic: bandă roșie] – Gura Giurgiului [marcaj forestier: benzi duble roșii interdistricte]

foto: Marelena Pușcarciuc

foto: Marelena Pușcarciuc

8:00

Din … vale(a Giurgiului) …

 

foto: Radu Pușcarciuc

foto: Radu Pușcarciuc

 

 

… suim pe botul Dealului Negru din … Vale!

 

 

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

 

 

Ne ținem de drumul de tractor și, cât de cât, de marcajul silvic, …

 

foto: Radu Pușcarciuc

foto: Radu Pușcarciuc

 

 

… dar mai ales, de linia culmii !

 

 

 

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

 

 

Din poienile cu flori
de pe Vârful Negru din Vale …

 

 

 

foto: Marelena Pușcarciuc

foto: Marelena Pușcarciuc

 

 

… străbatem un molidiș-perie …

 

 

 

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

 

 

… din care … răzbatem deasupra unei tăieturi ce ne relevă … viitorul !

 

 

 

foto: Radu Pușcarciuc

foto: Radu Pușcarciuc

 

 

Continuăm coborârea pe la marginea tăieturii, …

 

 

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

10:15

 

… apoi printr-un … fragment de pădure, până în șaua de sub Muntele Negru !

 

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

 

 

Firește, urcăm …

 

 

foto: Radu Pușcarciuc

foto: Radu Pușcarciuc

 

 

… pe un drum ce pare uitat de lume !

 

 

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

 

 

 

La o margine de-a sa, ținându-i de urât, s-a … așezat un lăculeț !

 

 

 

 

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

 

 

De lângă el, drumul o ia, parcă mai grăbit, le deal …

 

 

 

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

 

 

 

… (dar avem timp să ne uităm și după flori): …

 

 

 

 

foto: Radu Pușcarciuc

foto: Radu Pușcarciuc

 

 

 

… ne așteaptă …

 

 

 

 

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

11:00

 

… culmea principală a Munților Vrancei !

 

 

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

Ținem, pe ea, strict direcția est, depășind chiar, și în ușoară coborâre, imaginea Gorului, …

 

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

 

… astfel că, în poienița în care întâlnim marcajul turistic (plus unul neconvențional, tricolor), …

 

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

 

 

 

 

… dar și flori, …

 

 

 

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

… pare că o cam luăm … înapoi, “impresie” cauzată de … excentricitatea Gorului față de culmea principală !

 

foto: Marelena Pușcarciuc

foto: Marelena Pușcarciuc

Se mai adaugă însă ideea, ciudată, a celor care au marcat traseul, de a ne … trage lateral, doar pentru a primi informația că același marcaj (sic !) ne conduce nu doar pe vârf, ci și pe valea pârâului Goru (din păcate, o asemenea “idee” poate conduce, de la confuzie, la serioase … neplăceri, de pildă, acelora care, venind de … aiurea, accesează una sau alta dintre variantele marcajului, fără a ști pe care) !
Iar marcajul suplimentar pentru izvor este superfluu, …

foto: Marelena Pușcarciuc

foto: Marelena Pușcarciuc

 

 

 

… poteca, ce tocmai începe să suie la vârf, trecând chiar pe lângă el !

 

 

 

foto: Radu Pușcarciuc

foto: Radu Pușcarciuc

 

 

Trecem repede de la etajul molidului …

 

 

 

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

 

 

… la cel dominat de ienuperi, …

 

 

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

 

 

 

 

… printre care își fac loc, cu greu, flori …

 

 

 

 

 

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

12:45

… și noi, … până pe vârf !

 

 

foto: Radu Pușcarciuc

foto: Radu Pușcarciuc

 

Privim (semi)roată: de la vest …

 

 

foto: Radu Pușcarciuc

foto: Radu Pușcarciuc

 

… la est …

 

 

foto: Radu Pușcarciuc

foto: Radu Pușcarciuc

 

… și puțin spre nord, dar de dincolo de vârf!

 

foto: Radu Pușcarciuc

foto: Radu Pușcarciuc

 

 

Facem cale întoarsă (după ce amenajăm un geoascunziș), …

 

 

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

 

… pe drumul cunoscut (până în poiana cu indicatoare …

 

 

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

 

 

 

 

… și cu flori) !

 

 

 

 

foto: Radu Pușcarciuc

foto: Radu Pușcarciuc

 

 

Intrăm apoi în marea poiană …

 

 

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

 

 

 

… a fostei stâne …

 

 

 

foto: Radu Pușcarciuc

foto: Radu Pușcarciuc

 

… de sub Goru !

 

 

foto: Marelena Pușcarciuc

foto: Marelena Pușcarciuc

 

 

După o porțiune orizontală, spre … suborizontală, mai puțin …

 

 

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

… sau mai mult, împădurită ori poienită, …
[Remarcăm indicația privind accesul în jumătate de oră în valea Bâscei Mici; mai trebuie spus că, în continuare, sunt apropae 8 km de drum forestier până la gura Giurgiului.]

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

 

 

… urmează o treaptă ascensională …

 

 

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

 

 

… și o nouă orizontală, …

 

 

foto: Marelena Pușcarciuc

foto: Marelena Pușcarciuc

… prindem culmea, zisă a Lăcăuțiului (pe unele hărți, a Dobroslavelor/Dobroslavului, foarte probabil însă, denumire greșită, aceasta, apărând pe hărțile topografice militare, pe versantul vestic al Dealului Negru), …

foto: Radu Pușcarciuc

foto: Radu Pușcarciuc

 

… cu … pantă, belvederi …

 

 

foto: Marelena Pușcarciuc

foto: Marelena Pușcarciuc

 

 

 

 

… și câteva flori !

 

 

 

 

 

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

 

În partea a doua, drumul, umbrit de molidiș, … se lenevește și se lungește până spre final, …

 

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

 

 

… pentru a se aburca apoi, … grăbit, …

 

 

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

16:00

 

… pe vârf – extrem de antropizat, grație stației meteo de pe el și accesibilității sale auto, e drept, doar pentru categoria 4×4 !

 

 

foto: Radu Pușcarciuc

foto: Radu Pușcarciuc

 

Panorama de pe vârf este … explicită doar pentru est, …

 

foto: Marelena Pușcarciuc

foto: Marelena Pușcarciuc

… la fel și schița cu traseele zonei (pe care am completat-o noi, virtual); cu precizarea că apar și informații eronate, printre ele, una ce s-a generalizat, fiind prezentă pe toate hărțile turistice ale Munților Vrancei (excepție, cea a lui Dan Pasere din România Pitorească-1987), conform căreia banda roșie de pe culmea lor principală ajunge pe Vârful Mușat și apoi în Pasul Mușat. În realiate, Vârful Mușat este în afara culmii principale (aparține culmii secundare Lepșa-Tâmla – versantul drept al Oituzului), culmea principală făcând, din șaua premergătoare vârfului, un cot de 90 de grade spre vest, pentru a reveni imediat (în vârful cu nume inventat Înzăpezitul Mare – corect, Piatra Curmăturii sau a Gâtului), la direcția nord și formând versantul stâng al Oituzului; marcajul bandă roșie o urmărește (marcaj foarte vechi, nerefăcut), în timp ce spre Pasul Mușat pleacă un marcaj nou, cruce roșie !

foto: Marelena Pușcarciuc

foto: Marelena Pușcarciuc

 

Coborâm de pe vârf pe drumul de tractor, dublu marcat cu bandă roșie și punct roșu, ce pleacă spre sud, trecem pe lângă o troiță amplasată de curând, …

 

 

foto: Marelena Pușcarciuc

foto: Marelena Pușcarciuc

 

 

… scurtcircuităm o buclă a drumului, ocolind totodată un vârfuleț, și revenim repede pe drumul auto.

 

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

 

 

Părăsim (sau ne părăsește) marcajul punct albastru, …

 

 

foto: Radu Pușcarciuc

… ca și imaginea Lăcăuțiului !

 

 

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

La intersecția în cauză, altă … problemă: un indicator ce nu arată decât o singură direcție și un semn (triunghi galben) venit de … nicăieri și care nu merge unde se spune că merge !

 

 

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

 

După alte 15 minute, o altă intersecție importantă ce nu necesită decât atenție și … intenția de a ține marcajul turistic !

 

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

 

Manișca Mare nu se urcă, drumul – bine marcat – îl ocolește pe la baza sa estică !

 

 

foto: Radu Pușcarciuc

foto: Radu Pușcarciuc

 

Dar, la trecerea spre Mioaca se traversează o largă poiană pe unde marcajul lipsește, reapărând în marginea opusă; dacă nu greșim direcția (sud-est) !

 

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

18:30

 

Suim pe Mioaca !

 

 

foto: Radu Pușcarciuc

foto: Radu Pușcarciuc

 

Nu atât panta, cât priveliștea ne taie răsuflarea !

 

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

 

Știm unde trebuie să ajungem !

 

 

foto: Marelena Pușcarciuc

foto: Marelena Pușcarciuc

 

Marcajul turistic ne părăsește, mai repede decât am fi vrut, …

 

 

foto: Google Earth Pro

 

… în timpul ocolului Mt. Clăbuci, …

 

 

 

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

 

 

 

… dar și mai departe; …

 

 

 

foto: Marelena Pușcarciuc

foto: Marelena Pușcarciuc

 

 

… mai … grav a fost însă că am ratat piciorul terminal al traseului, …

 

 

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

foto: Marelena & Radu Pușcarciuc

21:00

 

… ceea ce ne-a costat un plus de vreo 2 km de drum forestier !

 

 

Important, dar facultativ: Pentru un acces rapid la alte informații de pe acest site folosiți … ghidul de utilizare, executând click aici !

34 Comments

  1. Revin cu un comentariu ce sper ca va fi de folos pt alti calatori ce vor aborda traseul discutat de dvs si alti domni mai sus. Am facut ieri (15.11.2020) traseul banda rosie dinspre Lacauti spre Pasul Delusor.

    Pana sub Manisca Mare totul a fost in regula, marcajul e evident. Dupa Manisca Mare am inceput sa-l zarim sporadic si mai apoi, la urcarea potecii ce tine versantul estic al muntelui dintre Manisca Mare si Clabuci (sa fie Cupanul Mare?) a disparut cu totul. Urcarea spre creasta Vf Clabuci, o urcare ce-ar fi trebuit sa fie in teorie simpla, a fost intesata de daramaturi. Poate ca marcaje mai erau, noi am gasit doar unul, insa e drept ca am ocolit mult inspre vest drumul de creasta ce era total impracticabil.

    Am gasit si noi refugiul de sub Vf Clabuci insa venind inspre el dinspre vest, atat de mare ne-a fost devierea pt a ocoli forestierul de creasta ce e plin de trunchiuri ca dupa prapad.

    Pe Clabuci n-am putut ajunge, daramaturile formau o bariera impenetrabila. L-am ocolit pe versantul vestic, pe banda de nivel, sperand ca dupa el, pe creasta ce coboara inspre Delusor, sa regasim in drum practicabil si marcat.

    N-a fost sa fie. In continuare daramaturi de netrecut. Am ocolit copaci cazuti pana la epuizare. Dupa 1h de mers, am renuntat sa continuam in acest no man’s land si am cotit stanga brusc, coborand in valea Bascei Mici.

    In concluzie, dupa Manisca Mare, pe portiunile unde nu erau doboraturi am gasit cateva marcaje, pe portiunile unde erau copaci doborati (as spune, 80% din traseu) am mai gasit un singur marcaj, cu mult inaintea Vfului Clabuci. In zona Clabuci nu am mai gasit nici urma de el. In orice caz, asa cum arata in acest noiembrie, acel traseu e impracticabil.

    • Mulțumim ! Explicații foarte clare și, mai ales, foarte utile pentru cei care (mai) au ambiția de a trece din Lăcăuți în Penteleu sau invers. Poate reveniți cu un update, răspuns pentru Sterpu Mihai (a se vedea un comentariu anterior) care vrea să știe dacă sectorul Vf. Lăcăuți-Poiana Mioaca este circulabil cu bicicleta !

      • Recunosc ca nu mi-e clar unde e aceasta Poiana Mioaca insa cum noi am facut intreaga creasta a triunghiului galben (pana la coborarea lui in dreapta pe sensul nostru de mers) pot spune ca sunt 3 portiuni de daramaturi mai serioase. Una se traverseaza usor, a doua ne-a luat cam 3-5 minute de ocolit, a treia, inaintea unei poiene mari (Mioaca?), era masiva dar am evitat-o prin padure, cred ca aceasta ocolire e destul de accesibila si cu bicicleta.

        • Mulțumesc, o dată în plus, pentru informații ! Cei din zona Covasna, care se ocupă cu întreținerea marcajelor … aferente, numesc Poiana Mioaca pe cea în care “triunghiul galben” se racordează cu “banda roșie” !

  2. Dragi autori,

    Spatiul dvs virtual ascunde cele mai placute surprize, desi il consideram un nec plus ultra al anumitor zone, discutia din comentarii e mai mult decat utila.

    Se da urmatoarea problema: sunt in cautarea unui traseu care sa prinda in doar 2 zile de toamna varfurile Giurgiu, Goru, Lacauti.

    Pt a ne descurca in hatisul traseelor ce ar uni aceste trei varfuri ne-am gandit sa lasam masinile undeva in zona Poienii Benedek/Gura Giurgiului (marcat in poza de aici: http://shorturl.at/vORS8 ; harta luata de aici: http://shorturl.at/sAEH6) si apoi:

    1. Sa urmam un posibil traseu triunghi albastru ce vine din Comandau spre foisorul de sub Giurgiu (sau sa o luam pe plai in sus in lipsa marcajului)
    2. De pe Vf Giurgiu ne indreptam spre creasta spre Vf Negru si apoi pe plaiul Gorului pana sub Goru si marcaj cruce albastra.
    3. Goru -> Lacauti pe aceeasi cruce.
    4. Lacauti -> Vf Clabuci cat tine banda rosie si apoi tot pe creasta pana la Poaiana Benedek / Gura Giurgiului.

    Daca ceva nu vi se pare corect din ce intentionam, va asteptam cu recunostinta sfaturile. Speram sa revenim cu vesti despre traseu in caz ca putem ajuta cu informatii noi.

    ps: in poza “goru61” cred ca ati indicat eronat Vf Goru, denumindu-l Pietrosu.

    • Traseul pe care vi-l propuneți necesită, într-adevăr două zile. Dacă plecați la prima oră din Gura Giurgiului (1,5 km de la Benedek pe drum forestier bun; 45.736743N, 26.384873) ajungeți la timp pt. instalarea taberei în Poiana Gorului (fără a urca pe Goru), lângă vechea stână, în spatele căreia este și un izvor. A doua zi urcați pe Goru (vă întoarceți 1 km până la intersecția culmii principale cu traseul de urcare pe Goru). La finalul traseului trebuie să fiți atenți să prindeți spre stânga de pe Vf. Clăbuc culmea bună ce vă duce la Gura Giurgiului; deși, cea mai bună soluție este de a coborî de pe Vf. Clăbuc în Valea Bâsca Mică (există drum de oi) – în funcție de ce optați, dacă aveți nevoie de explicații suplimentare, vă stăm la dispoziție.
      Din Gura Giurgiuluinu veți avea probleme cu orientarea până pe Giurgiu, căci țineți valea Giurgiului (probabil, marcajul se mai vede), apoi pe pârâul Stâna Giurgiu, până la izvoare și, pe drumul oilor, până la gol (zona pășunilor), ceva mai jos de o frumoasă cabană de vânătoare. Atenție la coborârea de pe Giurgiu I să cotiți 90 de grade spre vest, sectorul ce urmează fiind mai puțin clar, traversând o “pădurice” de ienuperi. Din nou, dacă vreți explicații în plus, nu vă jenați să le cereți. Vă mai puteți ghida pe sectorul Giurgiu – Goru folosind schițele de hărți și fotografiile din descrierea traseului pe care l-am făcut și noi dar în sens invers: http://www.muntesiflori.ro/giurgiu/ ! A! – important: nu ratați lacul din șaua dintre cele două vârfuri Giurgiu.
      Mulțumim pentru semnalarea erorii; provenea de la un copy-paste rămas needitat.
      Drum bun și … așteptăm vești !
      Update:
      Povestea primei zile a drumeției proiectate o puteți citi aici !

      • Va multumim mult, daca apar neclaritati, sigur revenim.(da, am consultat traseul dvs de pe Giurgiu, il aveam ca reper. multumim din nou!)

        ps: scuze pt linkurile nefunctionale, scurtatorul url nu si-a facut treaba. Poza noastra nu e importanta insa linkul hartii de unde a fost obtinuta poate va fi de folos cuiva, cu voia dvs, il lasam aici. https://geoportal.ancpi.ro/portal/apps/webappviewer/

        • Mulțumim și noi pentru link; e sigur util, oricui !

  3. “… pănă ce acesta își găsește sprijin în reacția promptă și atitudinea consecventă a autorităților vizavi de astfel de fenomene…”,cu răbdare și tutun,oare,noi,mai prindem?

    • Evident că nu !
      Printre multe alte motive: am văzut că în Spania Garda de Mediu patrulează cu motocicletele prin ariile lor protejate. La noi, Garda de Mediu este formată exclusiv din funcționari de sinecură ce-și duc viața (profesională, că cealaltă …) … exclusiv prin birouri !

  4. Ca tot a venit vorba de indicatoarele din Poiana Butuci, hai sa va arat cum aratau imediat dupa instalare in august 2018:

    https://ibb.co/NCmgVM9

    Si cum arata astazi:

    https://ibb.co/F5zwd21

    Stilpul cu sageti de la Lacauti, aflat putin mai la sud de virf, la un an dupa instalare, in 2016 :

    https://ibb.co/r7n38DH

    Dupa cum se vede, un dacopat a simtit nevoia sa coloreze dungile regulamentare alb/negru de 30cm in rosu, galben si albastru de parca ar fi fost proprietatea lui :

    https://ibb.co/X7xkVNr

    Imediat dupa, a venit raspunsul rivalilor :

    https://ibb.co/3BPRvT6

    Si reparatia aferenta :

    https://ibb.co/T1mDRdp

    Sus, la Lacauti, aceste manifestari barbare sint putin mai infrinate. E si acolo un vechi stilp indicator, ruginit. Iata-l in anul 2009 :

    https://ibb.co/XJLZ5H9

    Intre timp, gurile rele spun ca tot dacopatul i-a adus intr-o tabara pe unii de la nu stiu ce serviciu ultrasecret care s-au imbatat intr-o noapte si au mitraliat tablitele indicatoare. Nu am poze cu atunci, cert este ca nu au scapat nici ele de podoaba tricolora:

    https://ibb.co/PDQ0JdC

    In afara de astia, mai sint cei care simt nevoia sa isi lase urmele trecerii vremelnice prin lume tot pe munca altora, cu autocolante palmabile :

    https://ibb.co/BKx5XLP

    • Cred că revolta sau/și amărăciunea provocate de astfel de fapte pot fi controlate/atenuate doar cu un sănătos simț al umorului (interior, dar, aici, … exteriorizat în comentariile dv.). Nu e vorba de proverbialul “haz de necaz” (egal după unii cu lipsa de acțiune) ci de un soi de activare a … simțului de conservare a … simțului civic, pănă ce acesta își găsește sprijin în reacția promptă și atitudinea consecventă a autorităților vizavi de astfel de fenomene. E clar că mai avem de așteptat; cu răbdare și tutun (o altă vorbă … mioritică aproape echivalentă cu “la calendele grecești”) !

  5. Buna ziua,

    Doresc sa aduc cateva informatii referitoare la triunghiul galben despre care s-a discutat mai sus, in comentarii. Am fost ieri cu bicicleta.
    Drumul forestier de pe V. Cupanului este in stare buna, fara noroaie, se poate intra inclusiv cu masina mica pana unde se unesc cele doua brate ( 45.781763° 26.338812°) si chiar un pic dupa.
    Traseul triunghi galben urmareste drumul forestier de pe bratul estic pana in punctul 45.783230° 26.342419° in care il paraseste pe un drum de tractor in serpentine care urca pe interfluviul dintre cele doua brate.
    Sectiunea de serpentine este abrupta, sunt urme de tractor dar noi le-am prins uscate ceea ce ne-a facilitat urcarea.
    Dupa serpentine drumul isi continua urcusul dar mai putin abrupt si devine si usor mai umed. Pana in Poiana Mioaca am intalnit 2 sectoare de doboraturi, primul destul de mare, ceea ce ne-a si convins sa renuntam la traseu, mai ales ca ora 17 si afara se innora serios (in cele din urma n-a plouat).

    M-ar interesa daca a parcurs cineva recent sectorul Lacauti – poiana Mioaca, sunt foarte curios daca ar fi meritat sa continuam. Din pacate, cu bicicleta in spate printre doboraturi nu este foarte placut si prefer sa ma retrag decat sa ajung sa ma prinda noaptea prin salbaticia muntilor Vrancei.

    • Informații deosebit de utile, cu atât mai mult cu cât sunt actuale. Mulțumiri !

  6. Buna ziua

    Astazi am fost in cautarea traseului banda rosie, tronsonul necunoscut dintre Pasul Delusor si refugiul de sub Vf. Clabuci. Vazusem un videoreportaj pe youtube (https://youtu.be/3iv6ki4t9BY – pe la min. 55) in care autorul spune ca marcajul lipseste si e plin de copaci cazuti. Pot sa confirm, singurul semn intilnit este cel de linga refugiu, care apare si in poza dumneavoastra. Fata de momentul reportajului (toamna 2019) acum sint si mai multi arbori cazuti, e foarte greu de strabatut. Chiar si copacul cu semnul respectiv e acum scos din radacina si culcat la pamint. Prin dreptul lui se facea drumul pe care ati coborit? Acum era imposibil de distins ceva. Noi am venit urmind track-ul din Open street map (Waymarked Trails – Hiking) insa portiunea de dinainte de jonctiunea cu drumul cu refugiul a fost de groaza, printr-un desis de brazi tineri si pe cursul unui pirias. Am iesit la aproximativ 100m sud de refugiu.

    De intors ne-am intors pe drumul ce coboara de la refugiu catre sud si ajunge intr-un final pe valea piriului Cupanel. Am iesit in sosea la ~2,5km Pasul Delusor. Nu am mai intilnit nici un semn si nici vreun indiciu ca s-ar desprinde la stinga vreun traseu banda rosie. Schema pe care ati publicat-o aici : http://www.muntesiflori.ro/wp-content/uploads/2016/08/goru72.jpg asa ar sugera ca ar fi traseul benzii rosii. Sinteti siguri ca e corect? Eu credeam ca iese exact in Pasul Delusor, pe unde am urcat noi (punct pornire 45°44’40.37″N/
    26°21’22.22″E).

    Cu bine
    Vlad T.

    • “Schema” la care vă referiți este greșită în partea sa finală, cea de la refugiu spre sud, atât în ceea ce privește drumul nostru, cât și traseul “benzii roșii” (mulțumită comentariului dv. am realizat acest lucru, drept pentru care vă și mulțumim !); așa că vom face foarte repede rectificările necesare. Pe noua schiță traseul “benzii roșii” urmărește descrierea lui Florin Roman din Munții Vrancei. Ghid turistic (Edit. Sport-Turism, București, 1989). Sigur că descrierea făcută de el e urmarea parcurgerii traseului cine știe când mai înainte, astfel că situația actuală e foarte departe de cea de atunci ! Din câte am putut observa când am parcurs traseul fotodescris pe acest post, drumul de tractor pe care am coborât noi a mers o bucată de timp foarte aproape de culme (pe versantul estic); la un moment dat am depășit o intersecție de unde un braț ducea pe culme (interesul nostru era să mergem însă spre stânga-est), ceea ce ne sugerează că ar putea fi folosit (dacă nu chiar a și fost), (și) în prezent, pentru traseul “bandă roșie”. Și da, de la refugiu noi am plecat spre stânga, ocolind Vf. Clăbuci pe pantele sale nordice apoi, estice !

    • Buna ziua

      Revin cu informatii proaspete referitoare la tronsonul banda rosie cuprins intre Pasul Delusor si refugiul Clabuci. Anul trecut (2023) au aparut marcaje, o harta, banci si indicatoare in Pasul Delusor, instalate de Salvamont Covasna, o initiativa neasteptata si de bun augur.

      Anul acesta am urcat pe traseu pentru a vedea daca cumva Romsilva a curatat portiunea cu doborituri. Evident, nu. Marcajul e foarte bine realizat dar se opreste brusc in doborituri. Cu ani in urma am vrut sa il refac chiar eu insa am considerat ca e imprudent sa atrag turistii intr-o capcana. Iata insa ca autoritatile nu au astfel de scrupule.

      Pe situl waymarkedtrails e incarcat track-ul corect. Portiunea in care marcajul lipseste e evidentiata prin lipsa atributului de culoare si semn. Cineva insa a suprapus traseul european E8, alta aiureala, alta sursa de confuzie.

      • Foarte importante observațiile dv.! Mulțumesc !

  7. Cum se poate ajunge pe Vârful Lăcăuți daca plec din Onești cu o mașină ?

    • De la Onești la Covasna sunt 90 km. De aici se merge pe drumul spre Comandău încă vreo 10 km neasfaltați, dar perfect circulabili cu orice mașină. Pe stânga este un stâlp cu indicatoare pentru traseul punct albastru spre Vf. Lăcăuți (4,5 ore); pe dreapta e un refugiu pt. parcare. De fapt, punctul albastru pleacă de la ieșirea din Covasna (0,5 km după terminarea asfaltului, imediat după primul pod peste părăul Loberț, spre dreapta); de aici, 5 ore până pe Vf.Lăcăuți.

  8. Răspunsul la ultima întrebare este parțial “da”, pentru că nu știm cum arată porțiunea dintre “refugiul” de sub Dl. Clăbuci și Pasul Delușor ! În ceea ce privește prima întrebare: ascensiunea Gorului nu poate fi făcută decât per pedes, ceea ce presupune să vă ascundeți bicicleta la poalele vârfului (în poienița de unde pornește marcajul “tricolor”); de asemenea, porțiunea Gura Bâscei Mici – Vf. Negru nu poate fi parcursă cu bicicleta, dar culmea Goru poate fi abordată/abandonată prin valea Bâscei Mici, de ex., folosind un drum forestier ce leagă Culmea Goru de valea Bâscei Mici.

  9. Salut,
    Oare acest traseu se poate face si pe bicicleta? Din poze, bucata Vf. Lacauti- Pasul Delusor pare ca ar merge parcursa si cu bicicleta (cu pushbike-urile de rigoare pe alocuri), presupun bine :)?
    Multumesc,

  10. Mulțumiri pentru descrierea detaliată ! Îmi aduc aminte cu plăcere de o tură pe schiuri Comandau-Lăcăuți, meteorologul de la stația de pe Lăcăuți era siderat, nu-și imagina că cineva ar umbla pe acolo în condiții de iarnă. Altfel niște oameni foarte de treabă, față de alte stații din țară…

    Poate corectați greseala din antetul articolului: Cupanu Mare în loc de Cumpănu Mare.

    • Mulțumim și noi, nu în ultimul rând, și pentru semnalarea erorii comise !

  11. Am de facut o corectie la inceputul mesajului anterior: e vorba de “triunghi galben”, nu de punct galben, am gresit din neatentie.
    Pe harta de pe Open Street Map traseul acela punct albastru care coboara de pe culmea principala prea repede nu e cel de Lacauti – Butuci – Zirna – Zabala ci altul, spre cantonul silvic Mate-Pal. E marcaj vechi punct albastru, probabil contemporan cu celelalte. Pe scoarta citorva copaci se vad inca extrem de sters niste puncte rosii; e posibil ca acesta sa fi fost marcajul originar. Dupa parerea mea e o greseala ca s-a modificat in punct albastru, fiind prea multe trasee cu acelasi semn care converg in Lacauti (nu mai putin de 4).
    Panoul-harta de la Lacauti e instalat de administratia Parcului national Vrancea. E cam subrezit de intemperii si cred ca va trebui inlocuit curind. Poate ca urmatoarea “editie” o sa fie corecta. Pentru o informare completa a turistului, pe el ar trebui sa apara sumar si traseele ce merg spre vest, in jud. Covasna.

    • Traseul dintre cantonul silvic Mate Pal si Vf. Lacauti a fost re-marcat. S-a inlocuit semnul punct albastru cu punct rosu, pentru a elimina posibilele confuzii in zona de creasta. Nu urca chiar pina la Lacauti ci iese in drumul de ATV/TAF ce urca spre statia meteo, drum marcat in acea zona cu punct albastru, banda rosie si triunghi galben. Intersectia e la 200m distanta de refugiul nou de sub vf. Lacauti, cel de linga Crucea lui Matei (45°49’28.34″N/ 26°22’17.41″E).
      Acest traseu nu apare in Asaltul Carpatilor dar era folosit pe vremuri de meteorologii de la Lacauti pentru a urca in perioada iernii. Urcusul e mai scurt decit cel de la Olves, pe dealul Chiisoara dar – foarte important – iarna zapada nu e asa de rau viscolita.

      • Mulțumim și, în mod deosebit, în numele oricui va citi comentariul dv. și va dori să urce spre Lăcăuți !

  12. Vesti bune! Traseul punct galben Comandau – Vf. Lacauti a fost marcat in intregime, pina sus. Aici e jonctiunea cu banda rosie (45°47’27.59″N/26°21’10.19″E)

    http://i241.photobucket.com/albums/ff4/tozlovanuvlad/Divers/Picture%20026_zps1maodhhe.jpg

    Pina la Lacauti s-a adaugat linga fiecare banda rosie sau punct albastru cite un triunghi galben.

    http://i241.photobucket.com/albums/ff4/tozlovanuvlad/Divers/Picture%20083_zpsnaeihz4i.jpg

    In intersectia aceea importanta (45°48’37.73″N/26°21’52.56″E) au fost adaugate semne si o sageata pentru a semnaliza directia corecta:

    http://i241.photobucket.com/albums/ff4/tozlovanuvlad/Divers/Picture%20082_zpsgcjm2ulc.jpg

    La jonctiuna cu punctul albastru care vine de la Covasna:

    http://i241.photobucket.com/albums/ff4/tozlovanuvlad/Divers/Picture%20050_zpsch5mpohf.jpg

    Tot acolo au fost adaugate si sagetile lipsa:

    http://i241.photobucket.com/albums/ff4/tozlovanuvlad/Divers/Picture%20080_zpskmwgvqqh.jpg

    Cum vi s-a parut traseul banda rosie pe tronsonul sudic, intre punctul unde se desparte triunghiul galben si adapostul de la baza Vf. Clabuci? E bine marcat? Traseul pe teren corespunde cu cel publicat pe Open Street Map?

    http://hiking.waymarkedtrails.org/#?map=13!45.7664!26.3702

    • Impresionantă reacția – imediată și pozitivă – la comentariile noastre privind marcajele despre care vorbiți.
      Cât privește întrebarea dv., apreciem ca bun spre foarte bun marcajul bandă roșie de la Lăcăuți la Clăbuci (probabil e la fel și pe tronsonul Clăbuci-Pasul Delușor); ne-a condus fără să trebuiască să ne punem prea multe întrebări (a fost nevoie de mai multă atenție în poiana mare din șaua de după Mt. Manișca Mare și de dinainte de Mt. Clăbuci, unde, pe tot cuprinsul poienii nu există nici un semn – doar un stâlp pe la mijlocul traseului prin poiană poate remedia problema și ar fi necesar, mai ales, în caz de ceață).
      În fine, încă două aspecte ce merită discutate:
      – Pe harta de pe Open Street Map punctul albastru, ce leagă Covasna de Lăcăuți și continuă spre nord pe culmea principală, iese de pe ea … prea repede, de fapt, o face din dreptul Vf. Lujerului/Cobert, ducând în satul Zăbala prin Vf. Zârna (am vorbit – în fotoreportajul drumeției noastre pe Zîrna: http://www.muntesiflori.ro/varful-zarna/ – despre faptul că semnele sale sunt foarte rare pe această din urmă porțiune). Apropo de acest marcaj, nu prea e în regula faptul că, tot din culmea principală, pleacă un alt punct albastru, cel ce duce spre vest, în valea Zăbalei. Din punctul nostru de vedere, situația este ușor de remediat, dacă s-ar marca porțiunea (nerefăcută) Vf. Lăcăuți – Zârna – Zăbala cu alt semn (dar nu punct roșu sau triunghi albastru care, teoretic, marchează niște trasee din preajma Zăbalei, suprapuse pe anumite sectoare cu punctul albastru incriminat).
      – Râmâne de completat schema marcajelor de pe panoul de pe Vf. Lăcăuți (am făcut câteva comentarii în cuprinsul acestui fotoreportaj), poate după refacerea marcajului despre care e vorba în paragraful de mai sus !

  13. Buna ziua

    E foarte interesant reportajul, va multumesc pentru osteneala de a-l publica. Despre zona de la vest de Lacauti se gasesc foarte rar informatii pe internet. Triunghiul galben de pe indicatorul din apropiere de Lacauti e un traseu ce vine de la Comandau, pe Valea Cupanului si face jonctiunea cu banda rosie in apropiere de Mioaca. De acolo are traseu comun cu banda rosie pina la Lacauti. Se pare ca nu a fost marcat in totalitate. Eu l-am parcurs din Comandau pina la capatul vaii Cupanului ( 45.783404°/ 26.341317°) si pina acolo marcajul e proaspat.

    • – Un alt traseu din “zona de vest de Lăcăuți” este descris pe http://www.muntesiflori.ro/varful-zarna/ !
      – N-am pomenit acest traseu întâmplător, el fiind legat, oarecum, de partea a doua a comentariului dv. Precizările dv. privind traseul “triunghi galben” sunt importante, în contextul în care nu exista – până la realizarea acestui marcaj – un altul care să lege direct Comandăul de Lăcăuți. Din ceea ce spuneți, se poate înțelege că din Comandău (știți de unde, exact ?) se pleacă pe Bâsca Mare și apoi pe Holom până la gura Cupanului. Coordonatele pe care le precizați indică un punct aflat pe interfluviul dintre cele două brațe de obârșie ale Cupanului, drumul forestier, care există într-adevăr pe acest interfluviu, răzbătând în Poiana Mioaca. Din păcate, noi n-am văzut nici un semn al acestui marcaj de la Mioaca până în poienița de unde “banda roșie” se desparte de “punctul albastru” și nici de aici până pe Lăcăuți; sigur, esențial ar fi fost să fie văzut în Poiana Mioaca !
      – În fine, legătura pe care o sugeram între link-ul din primul paragraf și “triunghiul galben” constă în faptul că intenționăm să realizăm un circuit în care să prindem Lăcăuțiul și Zârna, cu urcare pe Cupanul Mic, dar din valea Bâscei Mari, pentru că vizăm ieșirea din traseu pe Dl. Barta (terminalul versantului drept al Bâscei Mari de până la confluența cu Holomul); ne-ar fi plăcut, în acest sens, ca “triunghiul galben” să fi fost trasat pe Cupanul Mic !

      • Expeditia din linkul pus de dumneavoastra nu o gasisem la cautare cu Google desi in mod repetat caut informatii despre marcajele din aceasta regiune. Imi pare rau sa observ ca traseul punct albastru Zabala – Vf. Zirna – Vf. Lacauti are semnele vechi si rare. Traiam cu impresia ca cineva din Zabala le-a refacut (in sat a fost recent instalat un panou pe care il puteti vedea in fotografia de la acest link:
        http://i241.photobucket.com/albums/ff4/tozlovanuvlad/Divers/IMG_0870_zpss1vvcbwc.jpg

        Proiectul e cu fonduri europene si presupuneam ca s-au asigurat ca ce au trecut pe harta exista si in teren…)

        In Asaltul Carpatilor acest traseu punct albastru e “semicircular”, de la Vf. Lacauti coborind spre Covasna. Tronsonul Lacauti – Dl. Chiisoara – V. Biscei Mari – Pilisul Covasnei – Covasna a fost in intregime remarcat anul trecut si indicatoarele pe care le-ati fotografiat au fost instalate tot atunci. Mai sunt citeva ajustari de facut, de exemplu de montat inca doua sageti pe stilpul pe care l-ati fotografiat: una sa indice punct albastru spre Covasna si una banda rosie si triunghi galben spre Mioaca.
        Triunghiul galben pleaca din Comandau din fata muzeului, din centrul satului, trece pe linga gara de cale ferata ingusta (care acum e restaurant) apoi urmeaza linia ferata pe malul riului Bisca Mare pina la confluenta cu Holomul unde trece pe drumul spre Pasul Delusor/ Benedek/Gura Teghii. Merge pe acest drum pina la cabana numita “la Km. 4” apoi coteste in stinga pe drumul forestier (inchis cu bariera) de pe V. Cupanului (pe harta de mai sus vad ca e trecut “Piriul km. 4”). Nu urca asadar pe coama dealului Cupanu Mic. In Asaltul Carpatilor pare intr-adevar trasat pe dealul Cupanu Mic insa nu cred sa fi fost vreodata pe acolo. Am cautat semnele si nu se vede nici o urma, cit de vaga.

        Iata, in Comandau, in locul de pornire pe acest traseu, exista un panou informativ, din pacate numai in ungureste. Harta insa contine oricum toate informatiile:

        http://i241.photobucket.com/albums/ff4/tozlovanuvlad/Divers/160820141156_zpsmkbwosjr.jpg

        http://i241.photobucket.com/albums/ff4/tozlovanuvlad/Divers/160820141158_zps5itdtnxs.jpg

        • PS: am gresit in mesajul de mai sus, aceasta este fotografia cu harta corecta, in care apare si traseul triunghi galben:

          http://i241.photobucket.com/albums/ff4/tozlovanuvlad/Divers/160820141157_zpso7m9ruu4.jpg

          Din descrierea din ungureste rezulta ca triunghiul galben s-ar limita la Poiana Mioaca, la jonctiunea cu banda rosie. Inseamna ca de asta nu l-ati intilnit.

          • – Mulțumim pentru toate informațiile cuprinse în comentariile dv., căci completează, de minune, puținele cunoștințe sistematizate despre zona din discuție. Si daca tot va intereseaza marcajele aferente ei, mai avem câteva aprecieri, “pe viu”, în legătură cu ele, pe care le puteți găsi vizionând fotoreportajul următor: http://www.muntesiflori.ro/ghelnita/ !
            – Și încă ceva despre marcajul “punct albastru” de peste Zârna: la întâlnirea sa cu “banda roșie” – în Poiana La Butuci de sub Vf. Lujerului/Cobert – a existat un indicator pentru a “distribui” turiștii pe cele două direcții: creasta principală (în acest sector, “banda roșie” cade mult sub culme) și piciorul de racord cu Zârna. Am găsit indicatorul rupt și aruncat în molidiș; în plus, traseele, traversând, transversal, respectiv, longitudinal, Poiana La Butuci, deci neexistând copaci, semnele de marcaj lipsesc. Marea problemă este pentru cei ce vin/merg dinspre/spre Lăcăuți, care, de pildă, în caz de ceață, pot fi foarte lesne furați de culmea poienită Lujerului-Zârna. Iar rarele puncte albastre pe care le pot observa nu-i pot decât deruta, teoretic, punctul albastru trebuind să ducă până pe Lăcăuți.
            – În fine, iată încă un linck ce vă va … conduce pe un alt traseu din zona despre care vorbim: http://www.muntesiflori.ro/orbaiu-mare/; și încă unul: http://www.muntesiflori.ro/cetatea-zanelor/ !

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.